fbpx
Blog schrijven

#1 Tips voor een succesvolle blog schrijven

Wil je vindbaarder worden op Google search, maar heb je geen zin om veel geld uit te geven aan advertenties? Dan kan het schrijven van blogs een goeie oplossing zijn voor jou. Omdat in een blog veel tekst zit, met veel woorden die relevant zijn voor jou website kan dit Google helpen jou website vindbaarder te maken voor jou doelgroep en zo te zorgen voor meer verkeer naar jou website. En het mooie is dat dit helemaal gratis is! 

In deze blog leg ik je uit hoe je een goeie blog schrijft, waar je tegenaan kan lopen, en als belangrijkste hoe je zorgt dat je blog effectief is en zorgt voor meer verkeer naar jou website!

Hoe bedenk je een onderwerp voor je blog

Voor je begint met het schrijven van je blog is het natuurlijk belangrijk een goed onderwerp te hebben waar je over gaat schijven. Het is namelijk van belang dat jou doelgroep op zoek is naar de informatie waar jij over gaat schrijven in je blog. Om hierachter te komen kan je een keyword onderzoek doen. Dit kan snel en eenvoudig via Google Zoekwoordplanner en is helemaal gratis. Op deze site kan je goed zien hoeveel er op een bepaald keyword wordt gezocht en hoeveel concurrentie er is. Het liefst zoek je een onderwerp waarvoor de concurrentie laag is en waar veel op wordt gezocht. Dan heb je namelijk grote kans dat veel mensen jou blog gaan lezen.

Google Zoekwoordplanner dashboard – Blog schrijven
Bron: Google Zoekwoordplanner

Een inspirerende blog titel bedenken

Zodra je een onderwerp hebt gevonden is het van belang om een passende titel bij je blog te bedenken. Een goeie titel is belangrijk want dit is het eerste wat de lezer ziet, en waar de lezer op beoordeeld of hij of zij wel of niet je blog gaat lezen. 

Titels die altijd goed werken zijn:

Voorbeeld blogtitels:

  1. Hoe komt het dat …
  2. Hoe maak je een …
  3. Top 7 tips …
  4. Zo kom je af van …
  5. 10 Beginnerstips voor …
  6. Belangrijke weetjes over …
  7. De waarheid over …
  8. Ingrediënten voor een perfecte …
  9. Wat niemand je vertelt over …
  10. Zou haal je het maximale uit …

Maak de titel niet te lang en zorg ervoor dat de titel inspeelt op het gevoel van de lezer, of een probleem aansnijdt waar veel mensen mee struggelen. Als iemand bijvoorbeeld wil afvallen en veel sport maar geen resultaten behaalt, en vervolgens een blog ziet met de titel; ‘7 redenen waarom je wel sport maar toch niet afvalt’ is de kans erg groot dat hij of zij jou blog gaat lezen. 

Door de titel laagdrempelig en duidelijk te maken zorg je dat internetgebruikers zich snel aangesproken zullen voelen doordat ze zich kunnen vinden in je titel. Je schrijft de blog namelijk om een probleem op te lossen waar veel mensen mee zitten.

Zodra je een passende titel hebt gevonden is het van groot belang om deze als H1 in te stellen. Dit zorgt er namelijk voor dat je titel wordt weergegeven op Google.

Bedenk 5 tot 10 subonderwerpen

Subonderwerpen worden in blogs gebruikt om het leesgemak voor de lezer te verhogen. Zonder subonderwerpen lijkt je blog namelijk een lange lap tekst, en is het moeilijker om te lezen. Als de tekst is onderverdeeld in subonderwerpen is dit niet zo en ziet het er aantrekkelijker uit. Ook kan de lezer door subonderwerpen makkelijk de informatie vinden waar hij of zij naar op zoek is. Dit vergroot de kans dat de lezer daadwerkelijk jou blog gaat lezen.

Voorbeeld subonderwerpen:

  • Wat kan een blog voor je betekenen
  • Een succesvolle blog schrijven, hoe doe je dat
  • Is een blog schrijven iets voor jou?
  • Tools voor een succesvolle blog schrijven
  • Een blog schrijven, dingen die je vooral niet moet doen

Zodra je de subonderwerpen bedacht hebt is het belangrijk dat je deze allemaal als H2 instelt in je blog. Dit zorgt er namelijk voor dat Google je ook op deze keywords gaat weergeven.

Vind de juiste afbeeldingen voor je blog

Veel afbeeldingen zijn niet van belang voor een goeie blog. Wat wel van belang is zijn relevante afbeeldingen die de informatie van jouw blog ondersteunen. Denk hierbij aan een grafiek of een afbeelding die je onderwerp duidelijker maakt. Één beeld kan namelijk meer zeggen dan duizend woorden. Maar door verkeerde of onduidelijke afbeeldingen te plaatsen kan je blog onduidelijk worden en kan het ervoor zorgen dat lezers langer moeten zoeken naar relevante informatie. Kies je afbeeldingen dus zorgvuldig uit.

Door deze afbeeldingen een ALT-tekst te geven maak je ook nog eens kans dat deze afbeeldingen in “Google Afbeeldingen” komen. Dit zorgt ervoor dat er meer kanalen zijn om de blog te vinden. Een ALT-tekst voeg je toe in WordPress onder het kopje “Media”.

ALT-tekst toevoegen WordPress afbeelding

  1. Login in het dashboard van WordPress.
  2. Klik in het linkermenu op Media.
  3. Klik op de desbetreffende afbeelding.
  4. Onder de afbeelding staat het kopje “Alternatieve tekst”.
  5. Vul hier de keywords van de foto in (Max. 6 woorden).
  6. Zorg dat de titel goed omschrijft wat er op de afbeelding te zien is.

Zoek ook een uitgelichte afbeelding. Dit is een afbeelding die helemaal bovenaan je blog komt te staan. Je kan deze afbeelding ook wel zien als een soort ondertitel van je blog. Deze kan in tegenstelling tot andere foto’s in je blog wat speelser zijn. Het doel van deze foto is het prikkelen en nieuwsgierig maken van je lezers. 

Gebruik bulletpoints in je blog

Door gebruik te maken van lijstjes en bullet points maak je je blog overzichtelijker en makkelijker te lezen. De informatie staat overzichtelijk en in korte en duidelijke zinnen onder elkaar. Niemand heeft zin eindeloos blogs te lezen, en lijstjes met bulletpoints geeft de lezer een gevoel van efficiëntie. De lezer heeft het gevoel makkelijk en snel tot nieuwe informatie te komen. Hiernaast ogen lijstjes ook nog eens overzichtelijk, duidelijk en professioneel. 

Voordelen van bulletpoints in je blog

  • Bespaard de lezer tijd doordat hij de tekst makkelijk kan scannen.
  • Bespaard de schrijver tijd omdat de blog in kleine stukjes is geschreven.
  • Zorgt dat je hoger op Google komt.
  • Het ziet er goed uit. Netjes en overzichtelijk!
  • Het zorgt dat de lezer langer blijft lezen. Een hele tekst lezen kost ons veel meer energie dan een paar bullet points lezen. Ook al staat er precies dezelfde informatie.

Gebruik duidelijke CTA in je blog

CTA staat voor Call To Action. Een CTA is vaak een knop die je doorstuurt naar een andere pagina. Door hiervan gebruik te maken in je blog kunnen lezers makkelijk doorklikken naar pagina’s die hun aandacht trekt, overgaan tot een aankoop of een andere actie ondernemen. De CTA kan je op verschillende plekken en manieren in je blog verwerken. De meest voorkomende CTA’s in blogs zijn backlinks. Dit zijn stukken tekst in je blog die een andere kleur hebben of onderstreept zijn. Op deze stukken tekst kun je klikken om doorgestuurd te worden naar een nieuwe pagina. Op deze manier wordt de kans dat een lezer langer op je website blijft aanzienlijk groter. Je prikkelt ze namelijk met allemaal pagina’s die interessant voor ze zijn waardoor ze uiteindelijk veel meer zien dan alleen de blog waarvoor ze zijn gekomen.

Een andere manier van een CTA is het stellen van een vraag aan het einde van je blog. Door reacties op de blog toe te staan kunnen mensen met elkaar en met jou het gesprek aangaan en vragen stellen. Op deze manier zorg je er voor dat lezers vaker terug komen omdat ze willen zien of er al iemand op hun reactie heeft gereageerd. Ook zorgt dit er voor dat Google je blog vaker gaat laten zien. Zet je reacties dus aan en stel een open vraag in de afsluiting van je blog.

Tools om succesvolle blog te schrijven

Er zijn verschillende tools die je gratis op het internet kan gebruiken om de blogs die je schrijft een succes te maken. Deze tools gebruik ik voornamelijk om te controleren of er geen spelfouten in de blogs zitten en om te controleren of de onderwerpen van de blogs wel populair zijn.

  • Ubersuggest (Voor het controleren van de CPC)
  • Google Zoekwoordplanner (Gratis keyword planner)
  • Toggle (Tijd tracker om bij te houden hoelang je er mee bezig bent)
  • LanguageTool (Controleert de spelling en zinsopbouw van teksten)
  • Unsplash (Voor het vinden van passende afbeeldingen zonder rechten)
  • Google Docs (Voor het organiseren en bijhouden van je blog ideeën)
  • Canva (Voor het maken van statistieken en voor het bewerken van foto’s)

Maak je blog persoonlijk

Mensen leren het liefst van andere mensen. Dit doen we allemaal al sinds we een baby zijn. Door goed te kijken hoe andere menen dingen doen en te leren van hun fouten leren we wat werkt en wat niet werkt. Probeer je blog niet als alleswetende pro te schrijven maar schrijf het alsof je het richt het aan je buurman of buurvrouw. Tegen je buren ben je namelijk wel beleefd, maar ben je niet bezig met het verkopen van je kennis. Vertel ook een keer wat er niet goed is gegaan in je onderzoek. Hiermee toon je namelijk aan dat je ook een mens bent en kom je sympathiek over, het laatste wat je namelijk wil is dat je overkomt als een arrogante allesweter.

Maak je blog uniek

Maak je blogs uniek en kopieer geen teksten van andere blogs. Google scant je content en vergelijkt dit met wat er al op het internet staat. Als ze merken dat er teksten zijn gekopieerd en geplakt zonder dat hier de bronvermelding bij staat zullen ze je juist minder gaan weergeven op je gekozen keyword. Unieke content maak je door zelf onderzoek te doen en niet zomaar blind te vertrouwen wat andere mensen op het internet zeggen. Een paar goede voorbeelden hiervan zijn:

  • Product vergelijking | doe een uitgebreide product vergelijking. Haal de informatie van zo veel mogelijk bronnen en controleer of wat je bronnen vermelden juist is. op deze manier maak je unieke content.
  • Test je onderzoek in de praktijk uit | Door je onderzoek in de praktijk uit te testen zorg je dat je achter je informatie kan staan. Ook weet je hierdoor veel van je onderwerp af. Voeg verschillende onderzoeken in je blog toe om je keuzes te onderbouwen.
  • Product uitleg | Test het product zelf en laat duidelijk zien waarom jij vind dat het handig of juist onhandig is. Door hierbij afbeeldingen te plaatsen versterk je je teksten en win je het vertrouwen van de klant. Ook zijn deze afbeeldingen vaak nog niet te vinden op het internet. Hiermee maak je dus unieke content wat nog niet bestaat.
Deel dit artikel op:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Lees hier de laatste trends over webdesign en het optimaliseren hiervan.

Laat vandaag nog jouw website bouwen

Neem vrijblijvend contact met ons op. Het is geheel gratis!

nl_NLNederlands

Prijs aanvragen.