fbpx

Wij zijn van 08.00 - 21.00 bereikbaar

Wil je je bedrijf beter promoten, of run je al veel advertenties maar zie je weinig resultaat? In deze blog leggen wij de eerste stappen uit van het adverteren via google ads en Facebook advertenties. Ook leggen wij je uit hoe je je conversies op een toegankelijke manier kan meten, en zo kan berekenen wat je nou eigenlijk uitgeeft aan advertenties per conversie. Deze informatie is essentieel voor je bedrijf om efficiënter om te gaan met advertenties en zo veel mogelijk conversies te behalen.
Conversies

#1 Manier om je conversies te meten

Heb je een nieuwe campagne opgezet en ben je benieuwd of deze nieuwe leads en conversies oplevert? Het op de hoogte zijn van deze gegevens kan erg handig zijn voor je bedrijf. Hierdoor kan je bijvoorbeeld meten hoeveel je uitgeeft aan advertenties per klant en of je advertenties daarmee rendabel zijn. Grote hoeveelheden conversies zijn lastig zelf bij te houden. Daarom is het aan te raden dit via Google Ads en Facebook advertenties automatisch bij te laten houden.

Wat Google Ads en Facebook advertenties alleen niet kunnen is zien wanneer een klant iets aanschaft of alleen even rond komt kijken op jou website. Tenzij je hier wat slims op bedenkt. Wat wij de makkelijkste en meest effectieve manier vinden is het meten van conversies door middel van een bedankt pagina.

Een van de meest toegankelijke manieren om je conversies te meten is via een bedankt pagina. Deze pagina is namelijk alleen te bereiken als een bezoeker een aankoop of aanmelding doet. Zo staat het aantal views van deze pagina gelijk aan het aantal conversies. In het stappenplan leggen we precies uit hoe je een bedankt pagina maakt en deze koppelt aan je campagne.

Wat zijn conversies

Aankopen en aanmeldingen die door een klant bij jou winkel worden gedaan noemen we ook wel conversies. Zolang je bedrijf kleinschalig is kun je dit zelf bijhouden. Maar zodra je bedrijf begint te groeien en grotere hoeveelheden conversies behaalt wordt het lastig en tijdrovend om dit zelf bij te houden.

Daarom is het handig om dit lekker te laten meten door iemand anders. Het makkelijkst is om het te laten meten door de partij waar je je advertenties bij wil laten draaien. Zij weten namelijk hoeveel je uitgeeft aan advertenties en koppelen dit direct aan het aantal conversies. Zo kunnen ze direct voor je berekenen wat je gemiddeld uitgeeft aan advertenties per klant. en krijg jij een goed overzicht van wat werkt en wat niet werkt als het gaat om advertenties. In dit artikel leg ik je uit hoe je via Google Ads en Facebook Advertising je conversies automatische kan bijhouden.

Hoe maak je een bedankpagina

Een bedankt pagina is een pagina op je website waar bezoekers op terecht komen zodra ze een aankoop of aanmelding gedaan hebben. Deze pagina kun je simpel houden. Hier hoeft bijvoorbeeld alleen “bedankt voor je tijd” op te staan. De pagina hoeft namelijk voor de klant niks te betekenen maar heeft als functie het bijhouden van het aantal conversies dat wordt gemaakt.

Een bedankt pagina zonder doel voor de klant is prima, maar het is nog mooier als de klant hier ook nog iets aan heeft. Zo kan je bijvoorbeeld als bezoekers een afspraak inplannen, ze op de bedankt pagina de mogelijkheid geven de datum direct in hun Google agenda te zetten. Ook is dit een goeie plek om je social media pagina te laten zien, zodat klanten die net iets bij je hebben gekocht je direct kunnen volgen op bijvoorbeeld Instagram of Facebook.

Je maakt een bedankpagina door een nieuwe pagina aan te maken. Het maakt niet uit welk website bouw programma je gebruikt. Dit kan dus WordPress, Shopify, Squarespace, Webflow of een ander website bouwprogramma zijn. Je kunt ook je webbeheerder vragen om een nieuwe pagina voor je te maken.

Maak de pagina op in je eigen huisstijl en bedenk goed of je nog gebruik wil maken van een CTA (Call To Action) om de gebruikers langer op je bedankpagina te houden. 

Zodra de pagina is aangemaakt, ingevuld en opgemaakt koppel je deze aan je webshop of contactformulier. Hier is bij elk platform een instelling voor. Vaak heet deze “redirect”.

Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je website beheerder.

Wat is Google Ads

Google Ads is Googles display netwerk waar je op kan adverteren om bovenaan te komen op Google Search. Door Google te betalen plaatsen ze je helemaal bovenaan de pagina’s. Op deze manier kun je op een snelle manier veel nieuwe bezoekers krijgen. 

Door je conversies te meten in Google krijg je in het dashboard van Google Ads te zien hoeveel je gemiddeld uitgeeft aan een klik en wat je gemiddeld uitgeeft aan een conversie. Op deze manier kun je makkelijk zien welke advertentie je veel geld oplevert.

Een Google Ads Campagne opzetten

Ben je benieuwd hoe je een goed werkende campagne opzet? Lees onze blog over het opzetten en onderhouden van een conversie gerichte Google Ads campagne.

Google Ads campagne opzetten en onderhouden

Wat is Google Tag Manager

Google Tag Manager is een tool om gegevens in je website te plaatsen waardoor je doelen en conversies kan meten en in kan zien op welke pagina’s de bezoekers zijn geweest. Google Tag Manager is dus niet een tool waar je de metingen in kan zien, maar puur een tool om deze gegevens uit te kunnen lezen en door te sturen naar een tool van jou keuze. 

Google tag manager is dus van groot belang en het heb je vrijwel altijd nodig als het gaat om metingen doen en/of het doorsturen van data naar een marketing tool.

Hoe werkt Google Tag Manager

Google tag manager werkt als een “tussenpersoon”. Het ziet wanneer bepaalde dingen gebeuren op jouw website. Denk hierbij aan een klant die op een bepaalde knop klikt of op een bepaalde pagina komt zoals bijvoorbeeld de bedankt pagina. Vervolgens stuurt Google Tag Manager deze data door naar de marketing tool van jou keuze, zoals Google Ads of Facebook advertenties.

Om je goed te laten begrijpen hoe je Google Tag Manager gebruikt leg ik hieronder uit hoe je een bezichtiging van je bedankt pagina als gebeurtenis kan instellen en hoe je deze data door kan sturen naar een marketing tool.

  1. Maak een Google tag Manager account aan
  2. Klik hierna in het linkermenu op “Variabelen”
#1 manier om je conversies te meten
  1. Klik hier alles in aan. Dit is alles wat je kan meten.
  2. Klik hierna op “Triggers”.
  3. Maak een nieuwe trigger aan.
  4. Klik bij de triggers op: Alleen Links.
  5. Klik hierna op: Sommige klikken op links en vul het domein van je bedankt pagina in.
#1 manier om je conversies te meten
  1. Geef de Tag een naam en sla hem op.
  2. Ga nu in het linkermenu naar Triggers.

Hier kan je aangeven waar je de informatie naartoe wil sturen, en vul je de marketing tool van jou keuze in.

Dit is hoe Google Tag Manager werkt en hoe je het gebruikt om informatie te delen met verschillende marketing tools.

Hoe installeer je conversies in Google Ads

  1. Je begint met het aanmaken van een account voor Google Ads.
  2. Zodra dit is gelukt druk je op het knopje rechtsboven in je dashboard.
  3. Klik hierna onder het kopje “METING” op conversies.
  4. Klik op het + icoontje om een nieuwe conversie aan te maken.
  5. Klik hierna op “website”.
  6. Vul bij “Categorie” de soort conversie in.
  7. Geef je conversie een naam zodat hem kan onthouden.
  8. Geef hierna de waarde op van de conversie.
  9. Zet deze op dezelfde waarde voor elke conversie en geef een waarde op.
  10. Zet het aantal op “één” als het een inschrijving of aanmelding is en op “alle” als het om een webshop aankoop gaat.
  11. Klik hierna op “MAKEN EN DOORGAAN”.
  12. Klik op: De tag zelf installeren.
  13. Hieronder vind je video’s voor hoe je dit doet:
  14. Let op! Je moet een stuk code aan de algemene header toevoegen en een stuk code op de bedankpagina die je hebt gemaakt in de eerste stap.
  15. Zodra dit is gelukt is het een kwestie van wachten.
  16. Je kunt het indexeren van je conversie versnellen door de pagina te openen op een andere computer.
  17. Je conversies worden nu gemeten door Google!

Facebook Advertising conversie API instellen

In de onderstaande video wordt duidelijk uitgelegd wat je moet doen en waar je op moet letten bij het instellen van de Facebook conversie API. Door je conversies bij Facebook te laten meten kan er gezocht worden naar mensen die bij jouw doelgroep passen en geïnteresseerd zijn in jouw product of service. Op deze manier kunnen reclames gericht worden op mensen waar jouw product of service bij past en is de kans groter dat de reclames effectief zijn. 

Als je hebt ingesteld dat je conversies gemeten worden kan je het werk aan Facebook overlaten. Facebook kan nu meten hoeveel conversies er op je website worden gedaan en wat je gemiddelde conversie bedrag is. 

Andere manieren om meer conversies te krijgen

Is het runnen van advertenties nu niets voor jou en kost dit je meer dan dat het je oplevert? Dan kan je ook via het schrijven van blogs vindbaarder worden op Google. Wil je meer hierover weten? Lees dan de blog Tips voor het schrijven van een succesvolle blog.

Heb je nog vragen over deze blog of heb je hulp nodig omdat je er niet uitkomt? Neem gerust contact met ons op via Site4Work.nl of stel je vraag in de comments. 

Onze specialisten helpen je graag verder!

Deel dit artikel op:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Lees hier de laatste trends over webdesign en het optimaliseren hiervan.

Laat vandaag nog jouw website bouwen

Neem vrijblijvend contact met ons op. Het is geheel gratis!

nl_NLNederlands

Prijs aanvragen.